ВИ ЗБИРАЄТЕСЬ ПОДОРОЖУВАТИ?

         А чи знаєте Ви, що людині, яка збирається в туристичну подорож, необхідно знати, що відносини між туристом (мандрівником) і суб’єктом туристичної діяльності (підприємства, організація, фізична особа, що зареєстровані у встановленому законодавством України порядку і мають ліцензію на здійснення діяльності, пов’язаної з наданням туристичних послуг) визначаються Законом України «Про туризм», нормативно-правовими актами, які випливають з цього Закону, і Законом України «Про захист прав споживачів».

         Туризм це тимчасовий виїзд людини з місця постійного проживання в оздоровчих, пізнавальних або професійно-ділових цілях без заняття оплачуваною діяльністю.

         Турист (мандрівник) це особа, яка здійснює подорож по Україні або в іншу країну з різною метою перебування на термін від 24 годин до шести місяців без здійснення будь якої оплачуваної діяльності та з зобов’язанням залишити країну або місце перебування у зазначений термін.

         Підставою для отримання туристом або групою туристів обумовлених договором (контрактом) туристичних послуг та документом, що визначає їх статус, є туристський ваучер (путівка).

         На надання туристичних послуг між суб’єктами туристичної діяльності та туристами укладається договір (контракт), який повинен визначати обсяг, умови та якість надання послуг, порядок оплати та розрахунків, термін дії, права та обов’язки сторін, їх відповідальність за невиконання або неналежне виконання умов договору.

         Договір (контракт) укладається у письмовій формі, скріплюється печаткою суб’єкта туристичної діяльності і підписами сторін та вважається укладеним з моменту оплати вартості туру та видачі туристу чи керівнику групи туристського ваучеру.

         Згідно з Законом України «Про туризм» туристи мають право:

– отримувати комплекс туристичних послуг, передбачених договором (контрактом) та програмою перебування;

– на особисту безпеку, захист життя, здоров’я, прав споживача, а також майна;

– на одержання відповідної медичної допомоги в разі захворювання;

– на відшкодування матеріальних і моральних збитків в разі невиконання, або неналежного виконання умов договору;

– розірвати договір (контракт) без відшкодування збитків суб’єкту туристичної діяльності, якщо збільшення загальної вартості туру чи послуги перевищує 5 відсотків обумовленої вартості, а також у разі підвищення цін на туристичні послуги при їх загальнодержавній зміні;

– на повну і об’єктивну інформацію про закони та правила проживання в країні перебування, звичаї місцевого населення, поведінку в громадських місцях та місцях, пов’язаних з проведенням релігійних обрядів, про культурні, археологічні історичні природні цінності, які знаходяться під захистом держави, умови обов’язкового медичного страхування та страхування від нещасного випадку, розірвання договору(контракту) на тур;

– на користування відповідними засобами гігієни, особливо в місяцяхрозміщення, на підприємстваххарчуванняі транспорті, на доступ без перешкод до служб охорони здоров’я.

         Суб’єкти туристичної діяльності зобов’язані:

– надавати туристам послуги у відповідності до договору (контракту) та програми обслуговування;

– забезпечувати особисту безпеку туристів та збереження їх майна;

– нести матеріальну та моральну відповідальність за свої дії та дії партнера по організації туру;

– відшкодувати завдані туристам збитки з своєї вини чи з вини партнерів згідно чинного законодавства;

– надавати туристам необхідну повну та достовірну інформацію про організацію туру, їх права та обов’язки, правила поведінки, умови страхування, порядок відшкодування завданих збитків, умови відмови від послуг, а також правила перетинання державного кордону.

         Суб’єкт туристичної діяльності не може збільшити загальну вартість туру більше як на 5 відсотків, якщо це не обумовлено договором (контрактом). Але відповідно з ст. 20 Закону України «Про туризм» суб’єкт туристичної діяльності має право збільшити обумовлену вартість туру більше як на 5 відсотків лише за згодою туриста і за умови повідомлення його про це не пізніше ніж за 20 днів до початку туру.

         Права і обов’язки громадян України, які здійснюють туристичні подорожі за кордон регулюються законодавством країни перебування та міжнародними угодами.

         Держава гарантує захист законних прав та інтересів громадян України, які здійснюють туристичні подорожі за кордон. 

Злива реклами обрушується на потенційного мандрівника з боку всіх засобів масової інформації. На екранах телевізорів, в газетах і журналах мерехтять назви міст і держав, ціни і перелік послуг, все настирливіше звучать назви Анталья, Єгипет, Канари, Багами та багато інших. Як розібратись в цьому різноманітті ринкових пропозицій, зробити правильний вибір, щоб не виявитись жалюгідним простаком, відверто ошуканим туристичною фірмою.

         Отже, декілька порад, що можуть стати Вам у пригоді.

Радимо Вам для початку вибрати з реклами декілька фірм, які пропонують те, що Вас цікавить. Є маса побічних ознак, за якими можна визначити, наскільки серйозно турагенції займаються своїм бізнесом. Якщо з Вами розмовляють недоброзичливо, або не відповідаючи на Ваше питання, просять Вас передзвонити, то вести подальші переговори немає сенсу. Нарешті, Ви зробили вибір, на Ваше ім’я робиться ваучер (путівка), в якому повинно бути зазначено весь набір послуг, умови візового режиму, страхування, права і обов’язки сторін.

         Якщо турист незадоволений туром, ваучер може бути пред’явлено у відповідніконтролюючі органи, а також до суду, як документ, що дозволяє розібратись, які зобов’язання не були виконані агенцією.

Тур фірми зобов’язані страхувати своїх клієнті на випадок хвороби і смерті, проте, необхідно пам’ятати, що не кожна хвороба є страховим випадком і не всі збитки, які виникли внаслідок хвороби, будуть компенсовані страхової компанією, а тільки вартість лікування і медикаментів.

Рекомендуємо Вам при купівлі ваучера ознайомитись із страховим полісом.

Не забувайте також, що тільки форс- мажорні обставини можуть звільнити ту фірму і клієнта від виконання своїх зобов’язань. При виникненні форс- мажорних обставин фірма повертає туристу повну вартість поїздки. Інші збитки, що виникли у зв’язку з цим, клієнт сплачує самостійно.

Всі претензії до фірми пред’являються в ході туру або одразу після його закінчення, інакше вони можуть бути не прийняті до розгляду.

         І пам’ятайте, всі Ваші претензії і звернення до підприємця або підприємства проводяться тільки у письмовій формі, тому як «слова до справи не пришиєш».

З повагою, начальник Новоодеського управління Головного управління Держпродспоживслужби в Миколаївській області                                     Олександр СТРАДОМСЬКИЙ.