ЗАЯВА про визначення обсягу стратегічної екологічної оцінки проєкту Програми економічного і соціального розвитку Новоодеської міської територіальної громади на 2025-2027 роки (01.11.2024)
Цей документ складено згідно вимог ст. 10 Закону України “Про стратегічну екологічну оцінку”.
1) Замовник СЕО: Виконавчий комітет Новоодеської міської ради
Адреса: 56602, Миколаївська область, м. Нова Одеса, вул. Центральна, 208
тел.: (05167) 21438, факс: (05167) 21438;
e-mail: https://nodmr.gov.ua/
2) Вид та основні цілі документа державного планування, його зв'язок з іншими документами державного планування
Програма економічного і соціального розвитку Новоодеської міської територіальної громади на 2025-2027 роки (далі – Програма) є документом державного планування місцевого рівня. Програма спрямована на виконання основних напрямів розвитку громади задля покращення добробуту її мешканців:
- розвиток промислового та агропромислового комплексу;
- розвиток бізнесу та залучення інвестицій;
- розвиток інфраструктури та збереження довкілля;
- розвиток культури, фізичного виховання та спорту;
- розвиток сфери туризму;
- розвиток молодіжної політики;
- ефективне управління та активізація громади.
Програму розроблено на основі аналітичних висновків за 2022-2023 роки та за 9 місяців 2024 року структурних підрозділів міської ради, управлінь та організацій, даних Головного управління статистики у Миколаївській області, з метою узгодження дій Новоодеської міської ради, суб'єктів підприємницької діяльності та громадськості щодо реалізації єдиної політики розвитку територіальної громади.
Програма визначає основні завдання розвитку галузей діяльності територіальної громади, що відповідають стратегічним напрямам розвитку і заходам місцевих програм.
Зв'язок з іншими документами державного планування:
- Державна стратегія регіонального розвитку на 2021-2027 роки (постанова Кабінету Міністрів України від 05.08.2020 №695); зі змінами від 13.08.2024р Постанова КМУ №940;
- Національна економічна стратегія на період до 2030 року (постанова Кабінету Міністрів України від 03.03.2021 №179);
- Цілі сталого розвитку України до 2030 року (Указ Президента України від 30.09.2019 №722/2019);
- Основні прогнозні макропоказники економічного і соціального розвитку України на 2025-2027 роки схвалені постановою Кабінету Міністрів України від 28.06.2024 №780 ;
- Стратегія розвитку Миколаївської області на період до 2027 року включно (рішення Миколаївської обласної ради від 23.12.2020 №2);
- 3) Те, якою мірою документ державного планування визначає умови для реалізації видів діяльності або об’єктів, щодо яких законодавством передбачено здійснення процедури оцінки впливу на довкілля (у тому числі щодо визначення місцезнаходження, розміру, потужності або розміщення ресурсів)
Відповідно до частини першої статті 3 Закону України «Про оцінку впливу на довкілля», здійснення оцінки впливу на довкілля є обов’язковим у процесі прийняття рішень про провадження планованої діяльності та проводиться до прийняття рішення про провадження планованої діяльності.
Програма охоплює усі види господарської діяльності: промисловість та міський транспорт; агропромисловий комплекс; житлово-комунальне господарство; капітальний ремонт, будівництво та реконструкцію об’єктів комунальної власності; освіту; охорону здоров’я; фізкультуру та спорт; культуру; туризм; охорону навколишнього природного середовища тощо.
За кожним пріоритетом розвитку галузі розробляється низка заходів і проєктів, серед яких можуть бути проєкти, які, відповідно до Закону України «Про оцінку впливу на довкілля», підлягатимуть оцінці впливу на довкілля до прийняття рішення про провадження планованої діяльності. Для таких проєктів має бути здійснена процедура оцінки впливу на довкілля.
4) Ймовірні наслідки
а) для довкілля, у тому числі для здоров’я населення:
У ході здійснення СЕО мають бути оцінені ймовірні наслідки реалізації Програми, зокрема, мають бути оцінені наслідки для таких складових довкілля:
атмосферне повітря;
водне середовище;
поводження з відходами, операції щодо збирання, зберігання, транспортування та утилізації відходів з дотриманням норм екологічної безпеки та законодавства України;
земельні ресурси;
благоустрій території, у т.ч. озеленення;
біорізноманіття;
наслідки для здоров’я населення.
Компонент довкілля |
Екологічні проблеми |
Природоохоронні цілі |
Ймовірні наслідки реалізації Програми |
Атмосферне повітря |
Основна екологічна проблема – забруднення повітря викидами автотранспорту та шумове забруднення |
Зменшення викидів шкідливих речовин в атмосферу від автотранспорту та підприємств |
Передбачається озеленення санітарно-захисних зон підприємств та об’єктів транспортної інфраструктури, удосконалення виробничих технологій, стимулювання розвитку водного транспорту, будівництво об’їзної дороги біля міста Нова Одеса |
Водне середовище |
Незадовільний технічний стан каналізаційних очисних споруд м. Нова Одеса |
Моніторинг локальних очисних споруд на підприємстві ТОВ «Миколаїврибпром» для здійснення очистки виробничих стоків перед їх скидом до комунальних очисних споруд каналізації |
Реконструкція каналізаційних очисних споруд з впровадженням новітніх технологій очищення стічних вод та термомеханічною обробкою осадів у закритих приміщеннях |
Земельні ресурси |
Значна антропогенна перетвореність ландшафтів, деградація грунтів внаслідок інтенсивної сільськогосподарської діяльності |
Припинення процесу деградації земель та зупинка процесу втрати біорізноманіття |
Створення нових об’єктів інфраструктури, комунальних територій, залучення в інтенсивне використання вільних земельних ресурсів призведе до негативних змін у грунтовому покриві. У рамках СЕО будуть розглянуті заходи із запобігання таким негативним змінам |
Грунтовий покрив |
Несанкціоновані сміттєзвалища на території міста (біля Новоодеської ЦРЛ та учбового закладу Новоодеської гуманітарної гімназії), стихійні звалища у місті, відсутність системи роздільного збирання ТПВ |
Будівництво нового сучасного полігону поводження з твердими побутовими відходами. |
Облаштування пункту приймання вторинної сировини; можливе будівництво підприємства промислової переробки твердих побутових відходів або сміттєсортувальної станції |
Рослинний і тваринний світ |
Створення нових об’єктів транспорту або житла пов’язане із вилученням вільних територій, які можуть бути цінними для підтримки високого рівня біорізноманіття і збереження цінних біотопів |
Відновлення біорізноманіття |
Створення нових господарських і житлових об’єктів пов’язане із інтенсифікацією тиску на навколишнє середовище як під час будівництва, так і у процесі подальшої експлуатації. У рамках СЕО будуть розглянуті заходи із запобігання таким негативним впливам. |
Навколишнє соціальне середовище, у т. ч. здоров’я населення |
Забруднення викидами транспорту зумовлюють негативні наслідки для здоров’я населення, особливо у місцях найбільших концентрацій забруднювачів або надмірного шумового тиску |
Зменшити негативний вплив забруднюючих речовин, у т. ч. на довкілля міста шляхом використання інноваційних технологій |
Облаштування якісних інженерних мереж дозволить зменшити обсяги забруднення навколишнього середовища |
б) для територій з природоохоронним статусом:
На території територіальної громади знаходяться 7 об’єкта природно–заповідного фонду, в т.ч. :
- Ландшафтний заказник місцевого значення «Вовча Балка»- в долині річки Гнилий Єланець на північ від села Троїцьке, площа 250 га. (1993);
- Ландшафтний заказник місцевого значення «Новоодеський» - неподалік Кургану Слави на території міста Нова Одеса, площа 20,7 га. (2013);
- Ландшафтний заказник місцевого значення «Михайлівський», площа 87 га. (1995);
- Ландшафтний заказник місцевого значення "Новоодеські плавні", площа 461 га;
- Природний заповідник загальнодердавного значення "Єланецький степ", площа 1297 га;
- Гідрологічний заказник місцевого значення "Щербанівське водосховище", площа 193 га;
- Природно-заповідного фонду-ботанічного заказника "Богодарівка", площа 62,5979 га.
Під час здійснення СЕО необхідно оцінити ймовірні наслідки для цих територій.
в) транскордонні наслідки для довкілля, у тому числі для здоров’я населення:
Проектні рішення Програми не мають транскордонних наслідків для довкілля, у тому числі для здоров’я населення.
5) Виправдані альтернативи, які необхідно розглянути, у тому числі якщо документ державного планування не буде затверджено:
Програма не передбачає альтернативних сценаріїв розвитку. Тому, якщо це буде доцільно, розглянути виправдані альтернативні заходи.
6) Дослідження, які необхідно провести, методи і критерії, що використовуватимуться під час стратегічної екологічної оцінки:
Для проведення СЕО буде використана наступна інформація: доповіді про стан навколишнього природного середовища; екологічний паспорт Миколаївської області; наявна статистична інформація; інформація, яка включена в інші акти законодавства, які мають відношення до проєкту Програми; дані моніторингу стану довкілля; експертні оцінки; монографія, інша доступна інформація.
Під час проведення СЕО будуть застосовані такі аналітичні методи:
збір та аналіз наявної інформації про поточний стан складових довкілля, включаючи значення ключових екологічних показників;
проведення оцінки впливу Програми на складові довкілля та на стан здоров’я населення;
порівняльний аналіз місцевих та обласних показників із середніми показниками по Україні;
аналіз тенденцій.
Також, у разі необхідності, будуть використані такі методи участі громадськості, як інформування, консультування, обговорення.
7) Заходи, які передбачається розглянути для запобігання, зменшення та пом’якшення негативних наслідків виконання документа державного планування:
Під час здійснення СЕО передбачається розглянути заходи із запобігання, зменшення та пом’якшення негативних наслідків для довкілля, визначені законодавством. Закон України „Про охорону навколишнього природного середовища” визначає загальні вимоги в галузі охорони навколишнього природного середовища. Законом встановлено, що використання природних ресурсів громадянами, підприємствами, установами та організаціями здійснюється з додержанням обов’язкових екологічних вимог:
а) раціонального й економного використання природних ресурсів на основі застосування новітніх технологій;
б) здійснення заходів щодо запобігання псуванню, забрудненню, виснаженню природних ресурсів, негативному впливу на стан навколишнього природного середовища;
в) здійснення заходів щодо відтворення відновлювальних природних ресурсів;
г) застосування біологічних, хімічних і інших методів поліпшення якості природних ресурсів, які забезпечують охорону навколишнього природного середовища й безпеку здоров’я населення;
ґ) збереження територій і об’єктів природно–заповідного фонду;
д) здійснення господарської та іншої діяльності без порушення екологічних прав інших осіб;
е) здійснення заходів щодо збереження й невиснажливого використання біологічного різноманіття під час провадження діяльності, пов’язаної з поводженням з генетично модифікованими організмами.
Заходи, спрямовані на запобігання, зменшення та пом’якшення негативних наслідків для здоров’я населення, визначатимуться відповідно до вимог Закону України „Про забезпечення санітарного та епідемічного благополуччя населення”.
8) Пропозиції щодо структури та змісту звіту про стратегічну екологічну оцінку:
Звіт про СЕО розробляється відповідно до статті 11 Закону України «Про стратегічну екологічну оцінку».
Структура та зміст Звіту про СЕО Програми економічного і соціального розвитку Новоодеської міської територіальної громади на 2025-2027роки:
1) зміст та основні цілі Програми;
2) характеристика поточного стану довкілля, у тому числі здоров’я населення;
3) основні екологічні проблеми, у тому числі ризики впливу на здоров’я населення (за адміністративними даними, наявною статистичною інформацією та результатами досліджень);
4) зобов’язання у сфері охорони довкілля, у тому числі пов’язані із запобіганням негативному впливу на здоров’я населення, шляхи врахування таких зобов’язань під час підготовки Програми;
5) опис наслідків для довкілля, у тому числі для здоров’я населення (вторинних, кумулятивних, синергічних, коротко-, середньо- та довгострокових, постійних і тимчасових, позитивних і негативних наслідків);
6) заходи, що передбачається вжити для запобігання, зменшення та пом’якшення негативних наслідків виконання Програми;
7) обґрунтування вибору виправданих альтернатив, що розглядалися, опис способу, в який здійснювалася стратегічна екологічна оцінка, зазначення ускладнення (недостатність інформації та технічних засобів під час здійснення такої оцінки);
8) заходи, передбачені для здійснення моніторингу наслідків виконання Програми для довкілля, у тому числі для здоров’я населення;
9) опис ймовірних транскордонних наслідків для довкілля, у тому числі для здоров’я населення (за наявності);
10) резюме нетехнічного характеру інформації.
9) Орган, до якого подаються зауваження і пропозиції, та строки їх подання:
Зауваження і пропозиції до Заяви про визначення обсягу СЕО проєкту Програми економічного і соціального розвитку Новоодеської міської територіальної громади на 2025-2027 роки подаються письмово до виконавчого комітету Новоодеської міської ради за адресою: 56602, Миколаївська область, м. Нова Одеса, вул. Центральна, 208, E-mail: Ця електронна адреса захищена від спам-ботів. Вам необхідно увімкнути JavaScript, щоб побачити її..
Довідки за телефонами (05167) 21438, (093) 3738415.
Строки подання
10 днів з дня оприлюднення заяви про визначення обсягу стратегічної екологічної оцінки Програми (відповідно до пп. 5, 6 ст. 10 Закону України «Про стратегічну екологічну оцінку»).